keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Aina joskus (häpeästä ja syyllisyydestä)

Aina joskus koen häpeää ja syyllisyyttä lapsettomuudesta. PCOS-viitteiden jälkeen olen välillä tuntenut syyllisyyttä siitä, että tämä lapsettomuus on oma vikani ja että olen sen aiheuttanut valinnoillani eli elämäntavoillani. Puolet PCOS-oireisista on ylipainoisia. Taulukoiden mukaan olen normaalipainoinen, vaikka peffaa ja vatsamakkaraa onkin. Mietin että olenko syönyt itseni sairaaksi. Olenko juonut liian vähän vettä ja jättänyt aerobicit viime vuosina. Muuten olen terve ja olin sujut ulkonäköni kanssa, mutta tämä keikautti laivan.

Aina joskus koen  myös häpeää tästä diagnoosista. Siitä että olenko nautiskellut ja laiskotellut itseni lapsettomaksi. Että kelaakohan tututkin salaa, että oma vika.

Hävettää tunnustaa, mutta joskus kun näen tosi ison äidin pahan ilman linnut lentävät ylläni ja mietin että miksi tuon keho sitten toimii eikä minun.

Mietin että alkaisin laihdutuskuurille. Psykologi sanoi ettei mikään ruokavalio tätä muuta, mutta eikö? 5-10 % painon pudotus saattaa kuitenkin lisätä raskauden mahdollisuutta.


2 kommenttia:

  1. Miksi se psykologi sellaista väittää? :O Mun eräs ystäväni sai vuosi sitten kesällä PCOS diagnoosin ja hän muutti ruokavaliotansa täysin. Noh ei mennyt kuin muutama kuukausi ja loppusyksystä hän tekikin jo positiivisen raskaustestin :) Nyt hän on 5kk:n ikäisen lapsen äiti :) Älä turhaan soimaa itseäsi, eihän kukaan voi koko elämäänsä elää varman päälle, jos jotain joskus sattuukin. Toki voihan siitä dieetistä ja pienestä kunnonkohotuksesta olla muutakin hyötyä, joten tee vaan niin kuin itsellesi parhaaksi näet :) mutta älä ota siitä turhaa stressiä. Voimia ja tsemppiä yritykseen!♥

    VastaaPoista
  2. Olen samaa mieltä, että häpeä ja syyllisyyskin liittyvät tähän lapsettomuuteen. Ikä, paino, terveys, elintavat, puolisovalinta... kaikkihan ne ovat jollakin tasolla omaakin aikaansaannosta. Ja sitten sitä miettii, että mitä ne muut miettii tästä lapsettomuudesta. Ja sitäkin miettii, kuinka paljon ne säälii miestä, joka joutuu elämään tällaisen lapsettoman naisen kanssa.

    On tämä vaan niin tällaista! Voimia! <3

    VastaaPoista